Sista praktikdagen!

Idag var sista praktikdagen och det bar av till Dagoretti School då syftet med dagens besök var att vara med på en lektion.
 
När vi kom fram välkomnades vi av rektor Eric som hänvisade oss till John (samma lärare som vi träffade igår). John tog med oss på en lektion med åttonde klass, vilket var samma elever som vi mötte senaste besöken och det kändes roligt att få träffa dem alla igen. Åldersskillnaden i klassen var inte så stora, de flesta var omkring 15-16 år gamla. Denna gång stod det ämnet engelska på schema vilket kändes roligt och givande. Utlärningsmetoden som John använde sig av var lite annorlunda ifrån Josephs på Riruta School, John ställde mer allmänna frågor kring ämnet medan Joseph använde sig av allt fler retoriska. Eleverna räckte engagerande upp handen och svarade på den ställda frågan. Klasserna är inte alls lika stora på Dagoretti som de är på Riruta. Dessutom var lektionen på Dagoretti mer kontrollerad och inte lika hektisk. Alla barnen hade med sig ett varsitt block och en penna, men undervisningsböckerna var det även här brist på. De fick dela så gott det gick, men jag uppfattade det inte som ett problem, snarare mer som en självklarhet. På de slitna bänkarna satt var och en fokuserande på vad John hade att berätta. Eleverna tyckte det var underhållande att ha oss där och ljudnivån höjdes då och då, många elever log mot oss och ställde frågor när det fick möjlighet. Barnen frågade alltifrån hur gamla vi var, vad vi ville jobba med till vad vi tycker om Kenya. Eleverna såg ut som frågetecken när jag påstod att jag inte visste vad jag ville bli när jag blir stor. Jag har lärt mig att barnen i Kenya har helt andra visioner än vad vi var, de vill ha något att sträva efter. Det tycker jag är mycket vackert.
 
Efter att ha deltagit under ca 45 minuter kände vi att vi fått en uppfattning om hur det fungerade och bestämde oss för att inte störa dem längre. Vi tackade alla elever för det trevliga besöket och hälsade dem lycka till i framtiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0