Politik

Imorgon är det val och jag måste väl också uttala mig något här i bloggen känner jag. Jag tycker politik är ganska intressant, men jag blir ganska lätt irriterad på endel partier som jag tycker har störda åsikter.
Såhär tycker jag om alla partier:

Vänsterpartiet
tycker jag är helt störda i skallen.. Att staten ska äga allt och alla ska ha det exakt samma? Hur fan skulle det funka? Vem skulle orka jobba om man ändå inte tjänar nått på det. Fyyfan!

Sossarna tycker jag ungefär samma sak om. Dom som röstar på dom är ofta ute och cyklar. Visst de säger jättebra saker att alla ska ha det bra osv. men det går ju inte om det är några som ska göra livet bra för alla andra. Dom som jobbar och lyckas i karriären ska fan få utdelning för det. Man ska betala fastighetsskatt och dessutom ska man betala förmögenhetsskatt som även JAG måste betala eftersom man räknar ihop hela familjen tillsammans så ska ett barns pengar dras av som inte ens jobbar..? Då är det säkert många som tycker jag egoistisk och har ilandsproblem, men alla står sig själv närmast helt klart. Jag menar alla som ligger hemma i soffan och slaggar-klart som fan att dom röstar på de rödgröna. De vill ju att någon annan ska försörja dom och de vill bara ha så mycket pengar som möjligt. Visst vill jag inte att någon ska vara fattig, men jag anser att alla i Sveriga har samma förutsättningar att få ett bra liv. Vi lever inte i turkland där kvinnor knappt får finnas, nej här kan alla som vill jobba. Skaffa en utbildning, starta något eget och vem som helst kan bli miljonär. Är man sjuk och inte kan jobba är det klart att de borde få hjälp, de kan hända alla och dom måste man hjälpa! Ge pengarna till dom istället för slöfockar. Mona Sahlin sa idag: "Ingen ska ha det bra på någon annas bekostnad." Då menar hon att ingen chef ska roffa åt sig all vinst i ett företag och ge de anställda en för låg lön. Så är det ju, chefen tjänar mest. Klart han tar mest?! är det inte hans förtjänst och idéer? Men om inte den här giriga chefen ens skulle startat sitt företag skulle hans femtio anställda ha det ännu sämre och arbetslösa?? Chefen gör ju bara en god gärning som ger fler jobb! Det måste vara så att chefen tjänar mest, det blir en "morot" för att lyckas och utveckla landet... Om chefen och de anställda skulle få lika pengar varför skulle då någon vilja ta risken att starta ett företag?! Då är det ju mycket säkrare att jobba som anställd om lönen är densamma. Låter inte det ganska orimligt?! Jag minns själv att när jag var liten träffade jag aldrig min pappa för att han jobbade nästan dygnet runt med sitt företag han startat. Han gick upp först och kom hem när jag låg och sov. På helgen träffade jag honom men även då jobbade. Jag skulle inte säga att han är girig och tar åt sig för mycket pengar bara för att han är chef. Vem som helst kan starta företag om de känner för det. Och de som får pengar av staten utan att de jobbar, då får dom väl det bra på andras beskostnad? De kanske har en man som jobbar och tjänar massa pengar och så stämplar de själva a-kassan och får pengar av någon som jobbar. Då går ju bekostnaden på någon helt annan egentligen.. Känns som de inte har tänkt klart utan bara säger ett uttryck som låter bra.

Miljöpartiet tycker jag har bra åsikter men lite för överdriva ibland, plus att de är på vänstersidan. Då skulle jag hellre välja Centerpartiet. Deras visioner är iallafall rimliga! Plus att Maud Olofsson är grymt mycket skönare!

Moderaterna vill att det ska blir mer jobb, alltså vill de inte heller att någon ska ha det dåligt och vara fattig, utan de vill att alla ska klara sig själva. Inte att Wallenberg ska ge bort sina pengar till de som inte orkar.
Moderaterna och sossarna vill samma sak, att alla ska ha pengar. Bara att moderaterna vill att alla ska kunna tjäna dom själva medans sossarna inte tänker framåt utan att det inte spelar någon roll vem som får sota för det bara alla får sina pengar.

Kristdemokraterna och Folkpartiet har jag inte fått så mycker intryck av, men det är bra att de vill sänka arbetsgivaravgiften. Alltså kommer flera företagare vilja anställa fler om det inte är en lika hög avgift. Alltså mer jobb-mindre arbetslösa-mer lyckliga människor!

okej jag är pisstrött nu, inte så nöjd, med mina argument jag lyckades få fram nu plus att jag inte är världsinsatt. Men såhär tycker jag och jag har röstat i skolvalet också, jag tror man fattar vad jag rösta på :P Men pappa sa idag: Haha synd för dig som inte får rösta imorgon! Jag svara ba nej jag bryr mig inte så mycket. Då svara han: Nej det är mer synd för Sverigedemokraterna kanske...
Hahaha han tycker jag är Sverigedemokrat, fast nej!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0