Superbloggaren svarar!

Ja, nu ska jag så gott jag kan svara på de frågor jag fått:

Vad är det bästa/sämsta med Kenya?
-Bästa: Vi bor 55 stycken på ett internat, det är sån gemenskap och man kan alltid gå över någon. Efter en utekväll är det bland roligaste att cruisa runt till alla. Det är bra väder, Toy Market finns som är en superbillig marknad med begangnade kläder där jag kanske köpt 200 plagg ifrån. Man bor också på samma område som skolan så det tar 1 min att gå från sitt rum till klassrummet och man kan sola eller nått annat på håltimmar. Utekvällarn är galet roliga och kenyanerna är riktigt kuliga.
Sämsta: Det finns enligt mig inte så mycket. Men när det är regnperiod så regnar det nästan varje dag. Boardingens regler kan man också bli galen på. Hemmatiden är klockan 1 på helger, vilket är den tiden som det blir som roligast på klubbarna. På vardagar är hemma tiden 18.30!!! Men det är för att Nairobi är en utav världens farligaste städer. Det är också lite jobbigt, att man måste tänka på att inte ta på sig fina smycken eller lyssna på musik om man går på gatan. Vi får inte heller gå ensamma, det är friheten som är det värsta tror jag. 
 
Hur mycket pengar gör du av med i månaden?
- Oj, jag vet inte riktigt. Jag är en av de få som går ut både fredag och lördag så det kostar ju, men det är billigt på klubbarna!!! Allt ät mycket billigare i Kenya! Jag shoppar ju ganska mycket också, men jag får 1000:- i månaden och det räcker! Dock har det kostat extra eftersom jag åkt till Mombasa två gånger med mina kompisar, men det är ändå svinbilligt, 170 kr för en veckas boende per person i ett stort hus!!

Tips för mig som ska börja där nästa år?
-Nej vad roligt!!!!! Du kommer inte ångra dig!!! Gå in med inställningen att det kommer bli kul och reta inte upp dig på trögheten i Kenya. Folk är allmänt långsamma och det är alltid mycket trafik, man kan sitta flera timmar i köer. I början är det många som tycker det är jobbigt och vissa har hemlängtan, men tänk bara på vilket paradis du egentligen lever i. Se till att inte bli hemskickad, heheh, hände en kille som blev grounded för många gånger. Nej jag tycker du ska uppleva det på ditt sätt, alla känner olika, men detta år har varit det bästa i mitt liv.

Hur ligger priserna till på ett ungefär?
- Ja som sagt, billigare än Sverige. Det som är lite dyrare än i Sverige är typ Schampoo och balsam... Annars kostar en kaffe eller en öl på ett café ca 17 kronor. Kläder finns billigt på Toy Market. Och om man röker (vilket jag inte gör) , men dom som gör har tur eftersom ett paket cigg kostar 12 kronor!!!!

Vad kommer du sakna mest med Kenya?
-ALLA MÄNNISKOR!!! Vi är som en stor familj, ett incest-internat där man kan umgås med alla!!! Även alla roliga utekvällar och det softa klimatet, att gå i skolan här är inte samma projekt som det är att ta sig till skolan varje morgon i Sverige.

Hur är människorna där?
-Det är väldigt blandat! Men man lär sig gilla alla mer eller mindre. Det finns väldigt många som jag kommer sakna galet mycket! Det som jag tycker är skönt är att det inte är någon som bryr sig om hur man ser ut eller så, sån press som det är i Sverige. Det finns nog en för alla!

Linn
River Island är en rätt känd kedja, finns i London!
Finns det något alls du saknar med Sverigelivet? :)

-Jag saknar mina kompisar, men jag vet samtidigt att de som är "riktiga kompisar" kommer alltid finnas kvar. Saknar min familj ibland också, men samtidigt är det riktigt soft att vara utan dem (sorry), jag saknar även lite snygga killar, hehe, utbudet är inte på topp, plus att det bara finns 9 killar på internatet! Jag saknar också friheten att kunna gå runt utan att behöva skriva ut och in sig och alltid ha tider. Mammas mat kommer heller inte sitta helt fel. Saknar också att spela basket och rida på min polle.


Hoppas svaren var okej, fråga gärna mer, jag tycker det är skojjigt!!!

Partybussen kommer jag sakna!

Kusten är underbar, Mombasa!!

Utekvällarna är storslagna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0