Riruta School, dag 3

Idag stod det två skolbesök på schemat. Först skulle vi en sista gång till Riruta School.

När vi kom dit vid nio-tiden träffade den biträdande rektorn John som hänvisade oss till läraren Joseph. Först stod vi och småpratade lite med Joseph och när det var dags att starta hans lektion bjöd han med oss in till lektionen som var CRE (Christian Religion Education). När vi kom in ställde sig alla barnen upp och välkomnade oss. Det var en mycket stor klass, 75 elever! Vi undrade hur det skulle gå att se till att alla var tysta samtidigt som de hängde med i undervisningen. Vi fick stå längst fram under lektionen så det var lätt att eleverna tappade fokus och kollade på oss istället för på läraren. När de blev för ofokuserade sa Joseph till dem. Barnen kunde knappt hålla sig för skratt varje gång vi sa något, vi förstod inte riktigt vad det roliga var, men de verkade tycka att det var roligt att ha oss där i alla fall. De var mycket trevliga och vinkade till oss och en gullig tjej erbjöd sig en stol och hon klämde ihop sig på en bänk med tre andra elever. Vi fick även vara delaktiga genom att han frågade oss om vi höll med om en del punkter.

 

Joseph ställde i princip bara retoriska frågor till barnen för att få alla delaktiga genom att de räckte upp händerna. Eftersom det bara fanns 6 stycken läroböcker som hela klassen skulle dela på utsågs vissa elever till att läsa högt. Trots att det var brist på en del resurser hade ändå alla barn tillgång till en stol eller bänk att sitta på och ett bord, de hade även egna block och pennor. Efter att ha varit med under hela genomgången var det dags för barnen att få göra några arbetsuppgifter enligt instruktioner och därmed var det dags för oss att åka vidare. Vi tackade för att vi fått delta och sa hejdå till alla barnen, de skrattade högt när jag avslutade med ”Kwaheri” (hejdå på kiswhali).

En tjej som gav mig hennes stol.
 
Knepet för att få alla 75 elever delaktiga var att ställa rektoriska frågor som alla kunde svara på.
 Eleverna antecknar det som Joseph lär ut.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0